Japanese Cinema Tip


Izo (Special Edition, 2pc) (Region 1) - Miike, Takashi
Releasedatum: 11 oktober 2005
'Izo', een waar grand guignol. Ruim zeventig producties heeft de Japanse regisseur Miike Takashi er in vijftien jaar tijd doorgedrukt. Hij drukte een onuitwisbaar stempel op de moderne Japanse cinema door een geheel eigen aanpak die geen expliciete beelden maar ook geen enkel genre schuwt. In sneltrein vaart levert Takashi films af en onafhankelijk van eenieders smaak is niet te ontkennen dat ze allen degelijk in elkaar zitten. Zijn avant-gardistische aanpak en presentatie vergt alleen zoveel van de mainstream toeschouwer dat zijn films geen breed draagvlak vinden. Dat maakt ze echter niet minder boeiend om naar te kijken. Bij Takashi is het immers steeds weer een verrassing waar hij mee op de proppen komt en vooral boeiend om te zien in hoeverre hij de grens van het toelaatbare weer een stukje verschuift. Schuiven is bij 'Izo' uit 2004 niet aan de orde. Na de openingsscène die meer passie, bloed, symboliek en gore bevat dan het hele 'Passion of the Christ' van Mel Gibson stort Takashi zich in een waar grand guignol. Flitsende zwaarden, fonteinen van bloed en complete waanzin vol existentialistische en fatalistische overpeinzingen vormen de bloedrode draad van Izo. Takashi’s Izo sluit heel mooi aan bij Hideo Gosha’s samoerairepos 'Hitokiri' uit 1969 met de legendarische Shintarô Katsu, bekend uit de 'Zatoichi'-films en broer van de eveneens legendarische Tomisaburo Wakayama, die naam maakte met de prachtige 'Lonewolf and Cub' ofwel 'Babycart'-serie. Katsu speelde in 'Hitokiri' de rol van samoerai zonder meester Izo Okada, die zich uit financiële nood verhuurt aan de meedogenloze clanleider Takeshi. In de waan dat Izo zijn oude status als samoerai weer terugheeft gewonnen maakt Takeshi hem tot een ijskoude moordenaar en pas als het te laat is realiseert Izo zich wat hij gedaan heeft en hoe ver hij gezonken is. De terechtstelling van Izo is het punt waar Takashi zijn film begint en hoe! Hangend aan een kruis wordt de razende Izo meerdere malen doorstoken met lansen en komt op niet bijster glorieuze wijze aan zijn einde. Maar de woede en razernij van Izo is zo groot dat zijn ziel geen rust krijgt. Hemel en hel willen hem niet en hij is verdoemd tot een niemandsland waar hij als onsterfelijke slachter door tijd en ruimte reist in een onophoudelijk gevecht. Izo valt van de ene tijd in de andere en dat maakt de film tot een lappendeken van sets en decors in verschillende tijden, van de oude samoeraidagen tot de Tweede Wereldoorlog en het heden. En het enige wat Izo in al deze tijdperken doet is moorden, moorden en nog eens moorden. Krijgers, burgers, schoolkinderen, het maakt niet uit, ze maken allemaal kennis met het zwaard van Izo en het aantal slachtoffers is dan ook niet te tellen. Met 'Izo' levert Takashi zondermeer een van de meest gewelddadige films ooit af. En toch is er ergens tussen al dat gehak nog een ziel zichtbaar die zich vragen stelt over goed en kwaad. Hoe de plot werkelijk in elkaar zit is bijna niet weer te geven, dat moet je zien en ondergaan. Het zal duidelijk zijn dat een gegeven als dit in handen van een regisseur als Miike Takashi uitpakt als een surrealistisch slachtfestijn langs dood en verderf waarbij het gaspedaal voortdurend indrukt blijft. En dat 128 minuten lang. Zelfs voor een film van Takashi is 'Izo' zondermeer een extravagant werk met rollen van Takeshi Kitano, de enorme Amerikaanse free fighter Bob Sap en een Japanse Tom Waits-achtige troubadour die de plotstukjes aan elkaar zingt. In de rol van Izo zien we Kazuya Nakayama. Niet dat hij echt veel subtiel hoeft te acteren want als Izo doet hij weinig anders dan als een compleet waanzinnige al brullend en tierend de ene na de andere confrontatie aangaan. Fysiek zal het hem nog wel enige moeite gekost hebben maar op een Oscar hoeft hij niet te rekenen. Takashii heeft met Izo gemeen dat hij ook een ronddolende ziel is. Hij doolt door alle filmgenres en laat er zijn sporen na. 'Izo' is door het uitzinnige bijna non-stop geweld zeker een van zijn minder toegankelijke films maar liefhebbers van zijn werk mogen hem niet missen. Constant Hoogenbosch ©Movie Machine 2006

DVD Extra's:
Making of Izo, Secrets of Izo, Open Theatrical Premiere Takashi Miike Trailer Reel, Fangoria International Trailer Button, Izo Trailers, Previews.



Japanese Cinema Tip Archief

Nieuwsbrief Inloggen Bestellen Contact Over ons Winkelwagentje